Retur
Så gör du en retur
Registerna din retur online
För att vi ska kunna ta emot din retur så behöver den först registreras online. Klicka här eller gå in via Mina sidor. Under fliken “Orders” hittar du en knapp för varje order där du kan registrera din retur.
När registreringen är gjord får du all info och det underlag som behövs för att skicka in returen till oss.
Bra att veta! I nuläget kan du inte göra något byte, utan vi hänvisar dig istället till att lägga en ny beställning. Du kan läsa mer om det här.
Paketera varorna
Kontrollera att ditt paket innehåller de registrerade varorna, i ett fint och oanvänt skick. Se till att emballaget stängs och tejpas igen ordentligt.
Du får gärna skicka in returen i originalförpackningen, men om det skulle vara så att det gått sönder eller att du inte har kvar det så går det bra att ta en liknande förpackning.
Bra att veta! Om varorna kommer tillbaka till oss i ett icke säljbart skick så har vi rätt att neka din retur eller göra ett värdeminskningsavdrag.
Skicka tillbaka returen
Postnord: Efter du registrerat din retur får du en QR kod i sista steget direkt i mobilen/datorn. Denna ska du även ha fått på email/SMS samt i Postnord-appen. Gå till ditt ombud och visa upp QR-koden så skriver dem ut en fraktsedel till din retur.
Instabox: Efter att du har registrerat din retur på vår hemsida kommer du få ett SMS från Instabox med en länk där du bokar ditt skåp. När bokningen är gjord kommer du att få ett nytt SMS från Instabox med den kod som du använder för att lämna in ditt paket i ditt valda Instabox-skåp.
Om du saknar ett SMS med bokningslänk från Instabox så kan du boka din retur här.
Skriv alltid koden du får från Instabox på ditt paket/ påse innan du lämnar den i skåpet. Observera, du behöver alltså ingen fraktsedel det löser Instabox när de hämtar din retur.
Budbee: I dagsläget erbjuder vi inga returer med Budbee. Om du valt Budbee som leveranssätt så görs returen via PostNord istället.
Viktigt att du sparar inlämningskvittot som du får i samband med att du lämnar in din retur tills att vi har mottagit och hanterat returen hos oss.
Att tänka på i samband med retur
Vad behöver jag tänka på innan jag returnerar?
Produkten ska vara i oförändrat skick och alla etiketter samt hangtags måste sitta kvar. Om du returnerar underkläder/badkläder eller övriga produkter med hygienskydd måste dessa sitta kvar. Väskor måste returneras med dustbag och klänningar med sina skyddsöverdrag.
Kan jag returnera varor från olika beställningar i samma paket?
Självklart kan du skicka tillbaka flera beställningar i samma paket. Viktigt är att du registrerar båda returerna online via Mina Sidor, eller här
Hur lång tid har jag på mig att returnera?
Tråkigt att något inte uppfyllde dina förväntningar! Självklart har du möjlighet att göra en retur på det du inte är helt nöjd med, vi erbjuder 14 dagars returrätt. Detta räknas från dagen du mottagit ditt paket.
Klicka här för att göra en returregistrering, och sen är det bara att följa stegen.
Vad kostar det att returnera?
Vi tar ut en returavgift i samband med att du gör en retur. Du hittar info om avgifter här.
Avgiften läggs till i efterhand när vi har mottagit och hanterat din retur hos oss. Beroende på vilket betalsätt som du valt så kommer avgiften antingen att läggas till på din faktura, eller så kommer vi att dra av den på återbetalningen.
Får jag returnera REA-varor?
Självklart! Du har samma returrätt på våra REA-varor som du har på varor till ordinarie pris.
Måste jag returnera i samma påse/paket som när jag fick min beställning?
Har du råkat slänga emballaget som du fick din beställning i? Inga problem! Packa det bara i en liknande påse/kartong och se till att tejpa ihop det ordentligt, så funkar det lika bra.
Tänk bara på att det är du som kund som är ansvarig för returen fram tills att vi har mottagit den hos oss, så det är viktigt att du använder en bra förpackning som håller för transport, och att du använder en stark tejp som inte lossnar från materialet.
Har ni fått min retur?
Vi gör såklart allt vi kan för att returhanteringen ska gå så snabbt som möjligt! Vi räknar med att kunna hantera returerna inom 1-2 veckor, men i vissa fall kan det ta några dagar extra. Vi skickar alltid ut en returbekräftelse via mail när returen är hanterad hos oss.
Om det har gått över 3 veckor sen du lämnade in din retur och du inte har fått någon returbekräftelse från oss, kontakta vår kundservice, så kikar vi på vad som kan ha hänt.
Återbetalning
Hur sker min återbetalning?
När du har fått besked om att vi tagit emot din retur sker återbetalning på samma sätt som när du betalade ditt köp.
Swish
Återbetalningen görs till det bankkontot som du har swish kopplat till, och du kommer även kunna se det som en swish-betalning i appen.
Betalkort
Återbetalning sker till det bankkontot som du har betalkortet kopplat till, inom 1-3 bankdagar.
Faktura
Summan dras av från din faktura och du får en ny med uppdaterat belopp (om det finns saldo kvar) skickat via mail.
Om du redan har betalat fakturan så kommer det istället att läggas till ett tillgodobelopp. Det kan du se genom att logga in på Mina sidor – Mina fakturor, eller genom att logga in direkt hos Avarda och då begära en utbetalning.
Delbetalningskonto
Summan dras av på din delbetalningsfaktura och beloppet justeras till nästa utskick av fakturan.
Om du redan har betalat hela fakturan så kommer det istället att läggas till ett tillgodobelopp. Det kan du se genom att logga in på Mina sidor – Mina fakturor, eller genom att logga in direkt hos Avarda och då begära en utbetalning.
Får jag tillbaka pengarna för fraktavgiften när jag returnerar?
Om du skickar tillbaka alla varor i din beställning återbetalas även fraktavgiften.
Vad händer om jag skickar fel paket till er, som egentligen ska till ett annat företag?
Tråkigt att det blivit fel med returen! Vi ansvarar tyvärr inte för varor som returneras till oss av misstag, men vi gör såklart det vi kan för att lokalisera paketet. Kontakta vår kundservice med information om hur paketet ser ut och vad det innehåller. Lägg gärna med länkar, bilder eller en orderbekräftelse också för att vi ska få en så tydlig bild av innehållet som möjligt.